I Jels Fiskeriforening har vi nogle forskellige fiskekort som giver adgang til fiskeri i Jels Neder- og Midtsø, samt nogle regler som SKAL overholdes af alle der ønsker at fiske i vores fiskevand.

Du skal have et fiskekort for at kunne fiske i Jels Neder- & Midtsø samt Jels Å. Bor du i Jels’ gamle kirkesogn, kan du blive medlem af Jels Fiskeriforening (se mere herunder). Bor du udenfor Jels’ gamle kirkesogn skal du vælge enten at købe et dagskort, ugekort eller et årskort.

Priserne på vores fiskekort er (børn under 12 år er gratis)

• Dagkort koster 60,- kr. og gælder til midnat den dag, som er skrevet på fiskekortet.
  • Ugekort koster 200,- kr. og gælder i 7 dage. Den 7. dag slutter ved midnat.
  • Årskort koster 400,- kr. og gælder året ud.

Fiskekort kan købes i disse fysiske butikker

Fiskekort kan købes online her

HUSK at uanset om man er medlem eller bruger fiskekort, så skal man have Statsligt lystfiskertegn for at fiske.

Medlemskab

Hvis du ønsker at være medlem af Jels Fiskeriforening, så kan du købe dit medlemsskab online her. Det er kun borgere indenfor Jels gamle kirkesogn, som kan optages som medlemmer. Et medlemskab gælder i kalenderåret med start fra den 1/1.

Det koster 60,- kr. om året at være medlem af Jels Fiskeriforening.

Regler for fiskeri i Jels Søerne

Bæredygtighed er kodeordet, så vi alle i foreningen og i fremtiden kan bibeholde det gode fiskeri, som vores søer tilbyder. Reglerne træder i kraft per 1. januar 2020. Der skal være plads til alle typer lystfiskere i Jels søerne. Så ønsker man at hjemtage en spisefisk, er dette naturligvis stadig fuldt acceptabelt, hvilket de nye opdaterede regler også afspejler.

Der må kun fiskes i Jels Nedersø og Midtsø og ikke i Oversøen. Man skal desuden have fiskekort eller medlemskort og Dansk Fisketegnslicens for at fiske. Dog er fiskeri for børn under 12 år gratis.

Ferskvandsfiskerilovens bestemmelser skal overholdes. Båltænding må kun finde sted på de dertil indrettede steder. Undermålsfisk og fredede fisk skal ubetinget genudsættes.

Vedr. sejlads med båd

Egen båd til fiskeri må kun benyttes ved at have et bådkort samt gyldigt fiskekort i Jels Fiskeriforening. Antallet af tilladelige både i Jels Søerne er begrænset, du skal derfor skrive en e-mail til vores kasserer med forespørgsel. Et bådkort kan kun købes hvis du samtidig har et gyldigt årskort til Jels fiskeriforening. Ved fiskeri fra båd skal nummerplade med gyldigt mærkat være monteret synligt i båden.

Både må ikke ligge i vandet fra den 1. december til den 1. april. Både der ikke bliver taget op kan blive fjernet og bortskaffet uden varsel.

Det er tilladt at bruge el-motor som drivkraft i Jels Søerne. Brug af andre påhængsmotorer er ikke tilladt.

Både kan også lejes hos Jels Sø Camping og ved Jels Voldsted.

Fiskeri fra kajak og pontonbåd skal også have bådkort – flydering dog ikke.

Hvis du har spørgsmål til dette er du velkommen til at ringe eller skrive til kassereren eller formanden – se kontaktinformation under bestyrelse.

Mindstemål

• Gedder: Mindstemål 60 cm. Alle gedder over 75 cm skal nænsomt genudsættes.
  • Sandarter: Mindstemål 50 cm. Alle sandarter over 65 cm skal nænsomt genudsættes.
  • Aborre: Alle aborre over 35 cm skal nænsomt genudsættes.
  • Karpe: Alle karper skal genudsættes
  • Bækørreder: 30 cm.
  • Havørreder: 40 cm.
  • Laks: 40 cm.
  • Ål: 45 cm.

Agnfiskene til fiskeri skal være fanget i søen.

Fredningstider

• Gedder: 1/4 – 30/4.
  • Bækørreder: 1/11 – 16/1.
  • Havørreder: 1/11 – 15/4.
  • Laks: 1/11 – 15/4.
  • Sandarter: 1/5 – 31/5.
  • Ål: 16/10 – 31/7.

Fiskeri i åen er ikke tilladt i perioden: 1/11 – 15/4.